Łącko Stowarzyszenie Łącka Droga Owocowa Śliwowica Łącka Łącko
Gmina Łącko Śliwowicy łąckiej Jabłko łąckie
wszystko o śliwowicy łąckiej ŁDO
Historia Łącka strona główna informacje o nas gospodarstwa turystyka w Łącku tradycja kontakt wszystko o Łącku i okolicach

Jedno średniej wielkości jabłko (100 g) zawiera:

  • Energia: 36-57 kcal
  • Witamina C: 5-18 mg
  • Karotenoidy: 0,07 mg
  • Błonnik: 2,3 g w tym pektyny: 1,0-1,5 g
  • Cukry proste: 8-12 g
  • Tłuszcze: 0,2 g

Jabłka są najpopularniejszymi owocami w Polsce. Statystyczny Polak zjada około 20 kg jabłek rocznie, czyli połowę wszystkich spożywanych owoców. Jabłka można długo przechowywać, dlatego możemy je spożywać przez cały rok.

Zdrowie

Dzięki błonnikowi, witaminom i innym aktywnym biologicznie substancjom (np. Polifenolowym) jabłka są eliksirem zdrowia. Badania naukowe wskazują, że jabłka zapobiegają chorobom serca i nowotworom. Jabłka są jednym z najbogatszych źródeł włókna roślinnego (błonnika), który poprawia prawidłowy ruch jelit i zapobiega chorobom układu pokarmowego (także nowotworowym). Właściwości pęczniejące składników włókna roślinnego zapewniają uczucie sytości, a niska kaloryczność pozwala na zachowanie szczupłej sylwetki nawet przy dużym spożyciu jabłek. Wysoka zawartość pierwiastków zasadotwórczych, w tym głównie potasu pozwala na zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Zawarte w jabłkach cukry (fruktoza i glukoza) powoli i bezpiecznie podnoszą poziom cukru (glukozy) we krwi utrzymując go na stałym poziomie przez dłuższy czas. Substancje pektynowe jabłek (rozpuszczalne w wodzie składniki włókna roślinnego), obniżają poziom cholesterolu i pochłaniają niekorzystne, także toksyczne substancje, np. metale ciężkie. Wysoka zawartość substancji polifenolowych, w tym naturalnym antyoksydantów, którym przypisuje się korzystne działanie dla organizmu (ograniczają ilość substancji wywołujących raka i choroby serca), to dodatkowe zalety jabłek.

Porady dla kupujących

Nie zwracaj uwagi na gatunek jabłek. Jedz te, które najbardziej lubisz, pod warunkiem, że są nie uszkodzone. Przechowuj je w chłodnym miejscu, ale pamiętaj, że najlepszy smak i aromat mają jabłka o temperaturze pokojowej. Dlatego swoją dzienną porcję trzymaj w zasięgu ręki, abyś mógł po nie sięgnąć gdy masz ochotę.

Porady dla konsumentów

Jedz jabłka razem ze skórką, bowiem właśnie w skórce znajduje się wiele substancji o działaniu przeciwrakowym (np. polifenoli). Pokrojone jabłka nie ściemnieją, jeżeli skropisz je sokiem z cytryny.

Jedząc 5 razy dziennie owoce i warzywa nie zapominaj o jabłkach!

okolice Łącka
nocleg